Lean og optimering af processer
Det har aldrig været vigtigere end nu, at have et konstant fokus på effektivisering og udnyttelse af ressourcerne. Vi hjælper organisationer med at optimere produktiviteten og lave løbende forbedringer som svar på den evigt ændrede konkurrence situation.
I et marked præget af færre ressourcer og højere krav er det vigtigt at kunne tænke i nye og kreative baner. Lean har efterhånden mange år på bagen, men er lige så relevant som for 20 år siden. Vi kan hjælpe dig med at implementere lean-processer og få flyttet fokus fra separate optimeringsstrategier til at optimere hele værdikæden med alt hvad der kan optimeres af processer og ydelser.
Vi tager udgangspunkt I virksomheden og de områder der er relevante. Det kan inkludere følgende:
Et generelt værktøj til at sikre at målet er tydelig og målbart, alle involverede kender målet og ved hvad de skal arbejde med for at opnå det.
En klar defineret instruks der giver et overblik over der skal til for at løse en opgave eller styre en maskine. Kort og præcis i et sprog alle kan læse og forstå.
Kom til roden af et problem med f.eks. "Cause and effect" analyser, 5*hvorfor, 8D metoden, sildebensdiagram, "Proces mapping" m.fl.
Målet for Lean tiltag er at optimere forretningen for at skabe den ønskede værdi for kunden med færrest mulige ressourcer. Dette gøres bl.a. ved at få identificeret værdikæden og eliminere spild. På den måde er der rig mulighed for at optimere virksomheden. Vi har været med til at reducere sagsbehandlingstiden på opgaver med over 50% mens den forbrugte tid samtidigt er faldet med 40%.
Et par af de værktøjer de fleste organisationer tager rigtig godt i mod er tavlemøder. Her drøftes dagen eller ugens opgaver og udfordringer. Her er også en mulighed for at udøve Kaizen, eller sagt på dansk, løbende forbedringer. I stedet for store ændringer der kommer sjældent, laves der små ændringer løbende. Virker det ikke efter hensigten, rulles der tilbage og et nyt forsøg laves. For at kunne måle effekten af ændringen, laves der vha. forskellige KPI’er en før og efter måling.